Etsi
  • Maria Taari

Kokeile rohkeasti, testaa ketterästi – House of Horses inspiroituu asiakkaistaan

Aurinko pilkistelee helmikuisen taivaan raoista Etelä-Helsingissä, kun astelen kohti hevosharrastajien lifestyle-merkki House of Horsesin kivijalkakauppaa Ullanlinnassa. Putiikissa odottaa unelmoivan vaaleanpunainen, naisellinen sisustus ja levollinen tunnelma, vaikka iloisesti tervehtivä tiimi onkin juuri kotiutunut hevosmessuilta Saksasta. Seuraavankin etapin, pop-up kaupan luominen Espoolaisen Hipposportin tiloihin on jo hyvässä vauhdissa.


Teksti: Maria Taari/Hulda | Kuva: House of Horses



House of Horses, lyhyemmin HoH, on kolmen tehonaisen tiimi. Yrityksessä työskentelee perustaja-yrittäjä Irene Häggkvistin lisäksi kaksi myynnin ja markkinoinnin ammattilaista, Johanna Kujala ja Elina Kytilä. Vastaani juoksee myös minipuudeli Dolly, joka hoitaa syliin kotiuttamisen ja vierailijan naaman nuolemisen alta aikayksikön, kun istahdan myymälän turkoosille samettisohvalle.


Häggkvistin uratarina alkaa Milanosta, jossa hän opiskeli muotisuunnittelijaksi. Palattuaan Suomeen vuonna 2010 hän perusti ensimmäisen muotimerkkinsä, Irene Mikaelan, jonka tuotteita myytiin Helsingin lisäksi Pariisissa ja Lontoossa. Arvostettu lifestyle-lehti Wallpaper poimi tuolloin vastavalmistuneen suunnittelijan kiinnostavimpien tulokkaiden joukkoon.


Melko pian Irene huomasi, että tuotemerkki ei ollut tarpeeksi kaupallinen Suomen markkinoille, ja kasvu oli hitaampaa kuin hän olisi toivonut. Luksustuotteiden suunnittelun ohessa hän päätti hakea muita projekteja saadakseen lisää aikaa pohtia tulevaisuutta. Syntyi korumallisto Kultakeskukselle, uniikkeja hääpukuja morsiamille, ja Irene toimi tuottajana ja opettajana Helsinki Design Schoolissa. Sillä aikaa oman brändin idea hautui rauhassa.


Oma juttu löytyy talleilta

Ensimmäisen oman hevosen myötä Irene huomasi, että nuoret ratsastajat ovat hyvin tyylitietoisia ja etsivät ulkomaisia merkkituotteita innokkaasti. Hevosharrastajien pukeutuminen oli visuaalista, mutta suomalaisia brändejä markkinoilla ei juuri näkynyt. Syttyi kipinä: voisiko tuossa olla yrittäjälle sopiva markkinarako? Kului lopulta seitsemän vuotta ensimmäisestä merkistä, kunnes Irene tiesi, mitä halusi.


– Joskus ajatellaan, että menestys tulee joillekin kuin tyhjästä. Totuus on se, että yrittäjä tekee valtavasti työtä löytääkseen toimivan konseptin. Siihen menee joillakin vuosi, toisilla kymmenen. Yrittäjän kannattaa iloita niistä hyvistä viikoista, sillä vaikka hetken tuntuisi, että nyt menee hyvin, niin pudotus tulee aina, Irene naurahtaa.


House of Horses -verkkokauppa syntyi 2016. Aluksi oli tarkoitus myydä joitakin Häggkvistiä itseään kiinnostavia ulkomaisia ratsastajille suunnattuja brändejä. Lisäksi hän suunnitteli jalustinpussin ja hupparin. Niiden oli tarkoitus olla lisätuotteita varsinaisen tarjonnan ohessa.

– Toisin kuitenkin kävi. Menimme siskoni kanssa keväällä 2017 Hevoset-messuille. Meillä oli 50 hupparia ja jalustinpusseja mukana pikkuisella osastolla. Suosio yllätti, sillä kaikki hupparit menivät. Ajattelin, että onpa erikoista, Irene kertoo.


Seuraavan kesän Häggkvist kiersi ratsastuskilpailuja House of Horsesin teltan kanssa. Mukana oli myös uusi tuote, t-paita. Tuotemäärät olivat pieniä ja oli innostavaa olla suoraan asiakkaiden kanssa yhteydessä.


– Aina myin ne tavarat, joita minulla oli. Tämä innosti jatkamaan ja kehittämään uutta, Irene muistelee alkua. – Kesän jälkeen tuli usko, että voisin lähteä kokeilemaan myyntiä myös ulkomaille. Niinpä lähdin puoli vuotta vanhan brändin kanssa ensimmäisille messuille Saksaan.


– Sieltä sain heti kymmenen jälleenmyyjää ja Suomeen palattuani mietin, että pitäis varmaan olla varmaan joku työhuone ja työntekijäkin! Irene hymyilee.


Nykyään jälleenmyyjiä on 15 eri maassa, ja päävientikohteita ovat Saksa ja Japani.


Yrittäjä korostaa, että alussa ei kannata hioa konseptia liian pitkään, vaan lähteä heti kentälle testaamaan tuotetta ja saamaan asiakkaiden palautetta. HoHin työskentelyn perusta on suora yhteys asiakkaisiin, ja Instagramissa heitä seuraa jo yli 12 000 ihmistä.


– Meillä saattaa tulla samana päivänä tilaus Inarista ja Shanghaista, Irene kertoo.

House of Horses on ketterä organisaatio, ja muutoksia tehdään nopeastikin.


– Olimme Saksan messuilla viime viikolla, ja sitä ennen perustimme B-to-B -verkkokaupan viikossa! Hipposportin pop-up idea tuli viime viikolla, ja nyt me jo tehdään sitä, tarkoitus on avata ystävänpäiväksi. Nopeilla liikkeillä pääsemme testaamaan ideoita heti käytännössä, Johanna ja Irene kertovat vuorotellen.


Tavoitteet lifestyle-markkinoilla

HoH edusti viime vuonna ratsastustarvikkeita ainoana merkkinä Münchenissa järjestettävillä ISPO-vapaa-ajan messuilla. Häggkvistin unelma onkin, että HoHista kasvaa tunnettu vapaa-ajan brändi, joka saavuttaa muidenkin urheilulajien harrastajat kuin ratsastajat. Monet vaatteista käyvät niin salille kuin koiran ulkoilutukseen. Erikoisuuksiakin vaatteista löytyy.


– Meillä on tällainen huppari, jossa on namipussi edessä, Irene kertoo, ja näyttää vaatteen etumuksessa kahta vetoketjua. – Ylempi vetskari on kännykälle ja tavaroille, alempi sisältää pussukan, joka on vuorattu pinnoitetulla kankaalla, josta hevos- tai koiranamien jämät on helppo puhdistaa ja nameista irtoava muru ei sotke muita tavaroita.


Tällaisia pieniä, arkea helpottavia asioita HoH yhdistää tuotteisiinsa monella eri tavoin.


Sisu palkitaan

Yrittäjäperheessä kasvanut Häggkvist oli nähnyt tämän elämäntavan eri puolia, mutta työn määrä on silti yllättänyt.


– Varsinkin silloin, kun olin tässä vielä kokonaan yksin, huonot päivät olivat todella raskaita. Ei ollut kuin oma sisu. Sitä oli välillä hyvin yksin. Nyt on helpompaa, kun on innostunut ja osaava tiimi ympärillä, Irene kertoo.


– Jos on kovin mukavuudenhaluinen, ei kannata lähteä yrittäjäksi, sillä epämukavuutta joutuu sietämään. Joskus start-up yrittäjät esitellään vähän kuin rokkitähdet, siinä on kunnon hypetystä, josta ei välttämättä käy ilmi, miten paljon yrittäjä antaa itsestään työlle. Minä esimerkiksi pidin viikon lomaa ensimmäisen kerran kolmeen vuoteen viime vuonna, Irene kertoo.


Miten sitten motivaatio pysyy yllä, mikä inspiroi jatkamaan huonojenkin aikojen yli?


– Asiakkaat! He ovat niin ihania, ja minulle on ihan parasta, kun joku kertoo, että on käyttänyt meidän hupparia jo monta vuotta, tai että HoH-tuote on asiakkaan lempivaate. Somen kautta tulee ihanaa palautetta ja viestejä, ja asiakkaat postaavat meille todella hienoja kuvia, joissa heillä on meidän tuote päällä. Sellainen innostaa jatkamaan, Häggkvist hymyilee. – On aina yhtä hieno tunne, kun näkee jollain suunnittelmani tuotteen päällä.


– Ja nyt kun katsoo taaksepäin, niin jokainen vastoinkäyminen on ohjannut oikeaan suuntaan. Kun on selkeä omasta jutustaan, niin kannattaa vain eteenpäin, innostunut yrittäjä kannustaa.


Irene Häggkvistin 10 vinkkiä yrittäjille

1. Aloita pienesti ja lähde heti testaamaan tuotetta asiakkailla.

2. Mieti, mihin hintaluokkaan haluat sijoittua, sillä se määrittää kenen kanssa olet päivittäin tekemisissä.

3. Mene ihmisten ilmoille, vaikka konsepti olisi vielä raaka. Älä kuluta aikaa turhaan hiomiseen, ennenkuin testaat, haluaako asiakkaasi tuotteen.

4. Kehitä konseptia matkan varrella. Brändi muuntuu joka tapauksessa asiakkaiden myötä.

5. Etsi rauhassa oma juttu ja kun löydät, keskity siihen.

6. Älä osta isoja varastoja alussa.

7. Neuvottele tuottajien kanssa pienistä ensimmäisistä sarjoista, aina on neuvottelun varaa.

8. Jos haet kasvua, pyri luomaan kaupallinen tuote, joka auttaa kuluttajaa arjessa, tai josta tulee jonkun lempituote.

9. Tunne asiakkaasi, tapaa heitä, ja ymmärrä arkea, jossa he elävät.

10. Kukaan ei osaa aluksi kaikkea. Aloita rohkeasti ja ota selvää sitä mukaa, kun asioita ilmenee.





196 katselukertaa
  • Facebook
  • Instagram

© 2020 Hulda